Det er overraskende hvor mange der ikke har Google Analytics eller tilsvarende installeret på deres hjemmeside. Dette er en stor fejl, da Google Analytics kan give dig en lang række værdifulde informationer om brugerne på din hjemmeside.
Hvad er det Google Analytics kan?
Kort sagt kan Google Analytics fortælle dig hvad dine brugere foretager sig på din hjemmeside. Hvis du ønsker at få flere besøgende og ikke mindst at øge din indtjening er en service som Google Analytics et af de bedste værktøjer du har til rådighed.
Google Analytics kan alt for meget til at nævne det hele her, men med Analytics kan du bl.a. få adgang til disse data:
- Hvilke hjemmesider kommer dine besøgende fra
- Hvilke ord søgte brugerne på for finde din hjemmeside
- Hvordan bevæger brugerne sig rundt
- Hvilke af dine der artikler er mest populære
- Hvor høj er din bounce rate for brugerne
- Hvor mange tilbagevendende brugere har du
- …og meget meget mere
Google Analytics er gratis
Det bedste af det hele er at Google Analytics er helt gratis. Vil du købe et tilsvarende statistik program koster det typisk flere hundrede kroner om måneden. De ting jeg har nævnt oven over er endda kun de aller mest basale dele af Analytics.
Du kan f.eks. sætte en komplet måltracking op så du kan se hvad folk søgte på, hvordan de bevægede sig rundt inde på din side, hvilke udgående link de klikker på og om de til sidst foretager et køb. Vælger du at købe annonceplads for få besøgende ind på din hjemmeside kan du få at vide præcis hvor mange procent der konverterer.
Har du ikke før haft Analytics på din hjemmeside vil du med garanti blive overrasket over hvad der i virkeligheden sker på din hjemmeside. Når du først har fået adgang til disse data vil du ikke kunne forstå hvordan du har kørt din side uden.
Split testing kan for alvor forbedre dine hjemmeside resultater
Et andet yderst brugbart værktøj i Google Analytics er splittesting. Split testing betyder ganske enkelte at du tester to forskellige designs, tekster, knapper eller annonceplaceringer op mod hinanden.
Efter Analytics har fortalt dig hvilke af dine to elementer der performer bedst sætter du en ny test op. Denne test indeholder så naturligvis vinderen og en ny version som du tror kan slå den.
Værdien af denne proces er stærkt undervurderet af mange. Udfører du dine spilt tests korrekt kan du øge dine konverteringer væsentligt og det med præcis den samme mængde trafik. Du skal altså ikke ud og købe dig til flere besøgende, men får mere ud af den trafik du allerede har.
Øger du f.eks. dine konverteringer fra 1% til 2% ja så har du ganske enkelt fordoblet din indtjening! Og det uden at betale en krone, da du arbejder med din eksisterende trafik.
Er det svært at bruge Google Analytics?
Vil du i gang med nogle af de mere avancerede tracking ting i Analytics kan det godt blive ret kompliceret. Faktisk er der skrevet hele bøger om hvordan man bruger Analytics bedst muligt.
Lad dig dog ikke skræmme. Der kræves praktisk talt ingen viden for at bruge de informationer du har adgang til så snart du logger ind på din Analytics konto. Du kan læse mere om hvordan du får Analytics under sådan installerer du Google Analytics i WordPress.
Speak Your Mind