Søgemaskineoptimering går kort fortalt ud på at optimere din hjemmeside så den kan findes i søgeresultaterne i Google. Ved at søgemaskineoptimere din hjemmeside kan du altså med tiden få masser af gratis besøgende fra Google.
On-page & off-page søgemaskineoptimering
Når man søgemaskineoptimere en hjemmeside kigger man både på den bagvedliggende kode, indholdet på hjemmesiden og links der kommer fra andre hjemmesider. En hjemmeside der er godt optimeret er det både On-page & off-page. Det vil sige du både skal arbejde med strukturen på din egen hjemmeside og på links og kampagner der kommer ude fra.
Antallet af indgående links er et af de vigtigste paramenter når det kommer til søgemaskineoptimering. Det er i høj grad disse der er med til at bestemme hvor gode dine placeringer i Google bliver, men det er kun i kombination med on-page elementer at du får de bedste resultater.
Hvordan bestemmer Google hvor en hjemmeside skal placeres i søgeresultaterne?
Google (og alle andre søgemaskiner) kigger på flere hundrede forskellige parameter når de skal bestemme hvordan en hjemmeside skal placeres i søgeresultaterne. Har en bruger f.eks. søgt på ”lav din egen hjemmeside” kigger Google bl.a. på:
- Om søgeordet fremgår af titlen
- Om søgeordet er en del af overskriften
- Om selv teksten indeholder søgeordet
- Om der findes links på siden hvor søgeordet indgår
- Om det overordnede emne for din hjemmeside passer med søgeordet
- Hvilke søgeord der indgår i dokumentnavnet
- Hvordan du internt linker mellem dine dokumenter
- Hvordan koden på din hjemmesider er struktureret
- Hvor mange udefra der linker til din hjemmeside
- …og meget meget mere
Søgemaskineoptimering går altså i alt sin kompleksitet ud på at give din hjemmeside de bedst mulige chancer for at dukke op i søgeresultaterne. De ting jeg har nævnt her i listen herover er nogle du selv kan arbejde på. Sørger du for at have fokus på disse punkterne når du opretter og skriver nye artikler er du allerede nået meget længere med din søgemaskineoptimering end langt de fleste.
Noget af det bedste trafik du kan få kommer fra søgemaskinerne
At bruge noget tid på søgemaskineoptimering er et must hvis du er bare lidt seriøs med din hjemmeside. Noget af det bedste trafik du kan få kommer nemlig fra søgemaskinerne.
Søger en bruger f.eks. på ”lav din egen hjemmeside” vil det yderst relevant for Asio.dk stå på side et i søgeresultaterne. Ud fra søgningen kan det tydeligt ses at denne person er interesseret i at lave sin egen hjemmeside. Med trafik fra målrettede søgninger er chancerne for en konvertering (et salg) altså optimale. Målrettet hjemmesidetrafik kan være yderst værdifuldt.
Søgemaskineoptimering og WordPress
Fordelen ved at bruge WordPress sammen med et godt WordPress tema er at du ikke behøver at bekymre dig om alt for mange af disse ting. Vælger du at bruge WordPress, foretage nogle enkelte ændringer, installere et godt tema og at optimere teksterne på din hjemmeside er du rigtig godt kørende med din on-page optimering.
I videoen sådan søgemaskineoptimerer du WordPress kan du lære hvordan du kommer godt fra start og får søgemaskineoptimeret din WordPress hjemmeside.
Speak Your Mind